• Alle afdelingen binnen een bedrijf profiteren van een CRM-systeem.
  • Het komt dan ook niet als een verrassing dat de CRM-markt is gegroeid tot een van de grootste wereldwijde softwaremarkten.
  • Benieuwd wat deze software jou te bieden heeft? In dit artikel bespreken we de vijf belangrijkste voordelen.

Een CRM-systeem helpt je om je klanten en hun contactgegevens (letterlijk) beter op een rijtje te krijgen. En dat is iets waar alle afdelingen binnen een bedrijf van profiteren.

Daarnaast kan het automatiseren van je klantbeheer grote tijd- en geldbesparingen met zich meebrengen.

Het is dan ook niet gek dat de CRM-markt is gegroeid tot een van de grootste wereldwijde softwaremarkten, met een omzet van ruim 56 miljard dollar in 2019.

Maar wat kan een CRM-systeem voor jouw bedrijf betekenen? Hieronder hebben we vijf voordelen voor je op een rij gezet.

1. Klantenservice op maat

Een CRM-systeem verzamelt al je klantgegevens op een centrale plek. Daarmee kun je als bedrijf, ongeacht je grootte, iedere klant het idee geven dat je diegene persoonlijk kent.

In een oogwenk heb je alle informatie over de klant bij de hand en kun je een passend verkoopvoorstel maken of een klacht effectief afhandelen.

Voor de meest klantgerichte aanpak, moet je kiezen voor SCRM. Niet alleen kan je met social media je klanten eenvoudig bereiken, ook geeft deze platformdata je een beter beeld van de wensen en behoeftes van je klanten.

2. Betere marketing

Reclame-uitingen die altijd en overal hetzelfde zijn, daar red je het niet meer mee. Gelukkig kun je met CRM-software veel gerichter inspelen op de behoeftes van jouw klanten(groepen).

Door je klantenbestand te ontleden en je marketing hierop aan te passen, kun je strategisch en doelgericht iedere klant op de meest optimale manier benaderen.

3. Effectiever verkopen

In het verlengde van de effectievere marketing die je met je CRM-systeem kan realiseren, kan je je klanten ook beter bereiken en analyseren voor je salesinspanningen. Zo kan je beter inschatten bij welke klanten er extra verkoopkansen liggen.

Door het gebruik van je CRM-data heb je een veel hogere slagingskans dan wanneer je maar lukraak wat probeert te verkopen op een ‘one size fits all’-manier.

 

4. Interne stroomlijning

Doordat alle klantinformatie centraal is opgeslagen, weet elke afdeling hetzelfde en kan er beter door ze worden samengewerkt. Dit leidt tot een efficiëntere bedrijfsvoering.

5. Overal en altijd toegang

Kies voor een online CRM-systeem als je het meeste uit je nieuwe software wilt halen. Zo heeft iedere medewerker altijd en overal toegang tot de data die op een centrale plek wordt bewaard.

Nieuwsgierig geworden en wil je weten wat een CRM-systeem voor jou kan betekenen? Maak gebruik van de Appwiki CRM-vergelijker en vind eenvoudig de software die bij jou past.

 

Insider Bedrijfssoftware is een service die je als bedrijf helpt om de beste keuzes te maken bij de aanschaf van bedrijfssoftware, in samenwerking met Appwiki. Business Insider Nederland kan een vergoeding ontvangen bij een eventuele aankoop.